lördag, november 27, 2010

Mossigt


Mossa har jag alltid sett som ogräs och något som skall bekämpas. Men efter flera inspirerande reportage i olika inrednings- och trädgårdstidningar har jag fått upp ögonen för mossa. Mossa kan ju vara riktigt vackert och det är grönt och frodigt på höst och vinter när allt annat är dött och färglöst. Och den kan se mycket olika ut: mörkgrön, ljusgrön, gul, som små kuddar eller luddig eller mjuk och len.


Så nu har jag varit ute i skogen och plockat mossa som jag har tänkt använda till olika arrangemang. Men tyvärr har vädret inte inbjudit till att vara ute och pyssla (snöstorm, kyla, blåst …) men balkonglådorna på altanräcket hann jag piffa till innan snöandet tog i på allvar.


Jag satte en silvergirland och en hebe i lådorna och täckte med mossa som fick hänga ner över kanten. Tycker att den bruna korgen passar bra ihop med mossan. Sedan dekorerade jag med några kastanjer. Återstår att se hur länge det står sig. När snöstormen bedarrat skall jag ta mig an nästa projekt. Återkommer när det är klart.

PS! Mossa i gräsmattan vill jag inte ha så på vår/försommar gödslar jag gräsmattan rikligt så att gräset får mycket växtkraft och kväver mossan. Mycket bättre än att slänga ut olika mossgifter som finns i handeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar