söndag, april 13, 2014

Tidigt


Förra året var allt sent. I år är allt tidigt, nästan en månad tidigare än normalt. Forsythian blommar för fullt och påskliljorna har nästan blommat över över innan påsken ens har börjat.


Och idag upptäckte jag att min krukodlade ros, hux flux, hade ett helt utslaget bladverk. Med krukan inlindad i plast och med skyddande tujakvistar kring foten har den tillbringar hela vintern ute på altanen, väl skyddad i ett lugnt hörn. Jag blev verkligen överraskad av att den redan hunnit så långt. Och jag känner mig mycket osäker på vad jag skall göra nu. Skall jag klippa ner den eller skall den få fortsätta och växa som den vill. Känns fel att börja klippa i den när den redan hunnit så långt men om den får fortsätta blir kanske blomningen dålig. Är det någon som vet vad som är bäst att göra?  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar