tisdag, november 09, 2010

Ampellilja


Nu växer det inget i trädgården så då får man ägna lite tid åt krukväxterna istället. Som jag nämnt tidigare så har jag väldigt svårt att slänga växter vilket har gjort att jag har krukväxter som har hängt med i decennier. En del är ok men många har blivit rätt så fula med åren. Stora, spretiga och kala och även om de klipps ner så blir de inte riktigt fina igen.

Med stor vånda har jag därför gjort mig av med flera gamla risiga krukväxter och har börjat samla på mig lite nya fräscha i stället. Den första blev en ampellilja. Det var längesedan jag såg sådana i affären och blev glad över att få tag på en som till och med blommar.


Jag hade ampelliljor för många, många år sedan och de blev också ganska ohanterliga med tiden. Men den här skall jag försöka tukta så den håller sig inom rimliga gränser. Och så skall jag försöka lägga band på mig så att jag inte tar hand om alla "småbebisar" som växer ut på de långa stänglarna för då har man snabbt en hel skog med ampelliljor.

Ampelliljan sägs rena luften och binda gifter som formaldehyd och den funkar för dem som är allergiska. Så nu kan jag andas ren och frisk luft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar