måndag, februari 21, 2011

Dofter


Foto: Floradania
När jag köper krukväxter är det först och främst ögonen som bestämmer vad som kommer att stå på min fönsterbräda. Men synen är ju bara ett av våra sinnen och det sägs att det vi kommer ihåg bäst och som väcker flest minnen är lukter, och det stämmer säkert. Jag kommer fortfarande tydligt ihåg doften i blomsteraffären som min mamma brukade handla i när jag var liten (och det är ett tag sedan). Och nog är det få saker som slår doften av nya fräscha blommor (och nybakat bröd).

Oftast är det i jultider som vi har doftande växter inomhus (hyacinter och julgran) men det finns andra växter som sprider väldoft andra tider på året. Jag saknar min doftranka som jag hade i flera år och som blommade flitigt till och ifrån men med tiden blev den som en lång och gles lian så den hamnade på komposten. Men nu längtar jag efter lite väldoft igen så nu skall jag ge mig ut på jakt efter en ny (och jag skall vara mindre rädd för att sätta saxen i den så den inte växer sig för lång).

Andra väldoftande krukväxter att satsa på är gardenia och vippjasmin. Men först av allt skall jag skaffa några mimosakvistar att begrava näsan i - för det luktar vår om något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar