söndag, juli 31, 2011

Begonia - ny favorit


Begonia har aldrig tillhört någon av mina favoriter. För mig har den varit en ganska tråkig köp-och-slängväxt för fönsterbrädan under vinterhalvåret. Men i år föll jag för några storblommiga sorter i starka färger som åkte ner i några krukor på altanen. 


Och i och med det har jag omvärderat denna växt. Sådana maffigt, stora, härliga blommor! Jag älskar färgerna (speciellt den gulorange som är nästan självlysande på kvällen).


Begonian kan vara lite kinkig om det blir för fuktigt kring stjälkarna. Den ruttnar lätt och det myckna regnandet har gjort att den haft det lite tufft tidigare i sommar. Men de senaste dagarnas värme och sol har verkligen satt fart på blomningen.



Nästa år blir det helt klart fler begonior.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar