söndag, april 15, 2012

Färglöst!


Äntligen blev det lite sol och värme och jag kunde börja städa i trädgården. Alla gamla risiga stjälkar och växtrester klipptes ner och samlades ihop och eldades upp i kökslandet. Aska är väl bra gödning? Och man kan bara konstatera att det är väldigt färglöst den här tiden på året. Allt är grått och brunt precis som askan.


Därför blir man extra glad när man ser de första spirande gräslöksstråna titta fram. Visst är det en speciell grön färg på de första bladen och stråna som tittar fram på våren?



Försökte mig även på att fixa till jordgubbslandet men resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag är trött på att rensa ogräs mellan raderna och på att jordgubbarna blir smutsiga när de ligger mot jorden. Egentligen skall man ju lägga halm mellan raderna. Men var får man tag på det? Jag har aldrig sett att man säljer halm någonstans. Istället köpte jag svart plast, som enligt bruksanvisningen skulle göra jordgubbslandet helt skötselfritt. "Lägg ut plasten, snitta hål över plantan och täck med plasten runt plantan". Lätt som en  plätt! Men förutsätter nog att man anlägger ett nytt jordgubbsland. Är inte möjligt att göra i ett gammalt ihopväxt land. Så resultatet blev så här istället. Inte vackert men kanske stoppar det något ogräs från att titta fram. Och kanske räddar det någon gubbe från att bli jordig. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar