fredag, oktober 16, 2009

Superbär

Jag läste just att våra svenska slånbär och nypon är supernyttiga superbär som är proppfulla med antioxidanter.




Slånbär växer i Götaland och stora delar av Svealand, främst i kustlandskapen. Bären är fulla med garvsyra och väldigt kärva och sura men efter att de har varit utsatta för frost så omvandlas garvsyran och bären blir söta. Vill man inte vänta med att plocka dem tills de är frostnupna kan man alltid lägga dem i frysen ett par dagar.


Tyvärr är det inget bär man äter eftersom de innehåller en jättestor kärna men man kan göra jättegod saft på dem vars smak påminner lite om körsbär och med en antydan till mandelsmak. Likör är också gott att göra på dem och förhoppningsvis kan man tillgodogöra sig lite nyttigheter av att inta bären i den formen också.

De kala kvistarna med de stora blåa bären tycker jag dessutom är väldigt dekorativa. Själv satte jag några kvistar tillsammans med lite nypon i gummilådan från Inreda Ute och jag tyckte det passade fint ihop.




Gummilåda av återvunna gummidäck från Inreda Ute .


Så nu är det bara ut i helgen och plocka slånbär och nypon och sedan hem och safta och "liköra" och pynta inomhus.

1 kommentar:

  1. Tack för din kommentar hos mig!:-))Så du har haft husarknappen ända till jul. Ja, jag börjar tro att denna kan klara det rekordet också:-))))Den nickar inte trots frosten.Vilken blomma. Va kul att läsa ditt inlägg om slånbär. jag hade ingen aning om att de blev söta efter frost eller att man kunde koka saft på dem. Måste prova det nån gång. Då och då stöter man ju på slånbär.När jag och min bror var små plockade vi dem och använde dem som "bedövningsmedel" när vi lekte tandläkare just för att man blir så sträv i munnen och de är så sura. Stackars mamma och pappa fick vara patienter :-))).Så vackert de pryder hos dig med lite nypon emellan.Det finns mkt ute nu som gör sig vackert som dekoration. Ha en fin vecka!/Karin

    SvaraRadera