torsdag, november 26, 2009

Azalea


Att azalean är en rhododendron kan man förstå om man jämför azaleans och rhododendronens blommor, men att de tillhör familjen ljungväxter är mer svårbegripligt. Visserligen är både ljung och rhododendron surjordsväxter men utseendemässigt har de inte mycket gemensamt.


Kruka från Inreda Ute

.
Lika svårt som att motstå att köpa azaleor i parti och minut den här tiden på året lika svårt är det att få dem att trivas. En vecka eller på sin höjd två står de sig fint men sedan brukar knopparna torka och falla av och sedan följer resten av bladen. Men jag har blivit lite bättre på att få dem att överleva.

Det viktigaste är att aldrig låta dem torka ut. En gång är tillräckligt för att knopparna skall ramla av. Därför ger jag dem en liten skvätt vatten varje eller varannan dag (men inget gödsel). På så sätt är jag säker på att de aldrig blir för torra. Dessutom skall de stå svalt, absolut inte ovanför ett varmt element. Jag brukar ställa dem på ett bord inne i rummet men fortfarande ljust.

. Blomsmycke från Inreda Ute

.
När de blommat klart får de stå svalt i ett fönster i väntan på att det skall bli frostfritt och att de kan ställas ut i trädgården. Sedan får de stå ute hela sommaren fram till nästa frost. Utomhus vattnar och gödslar jag dem på samma sätt som mina andra sommarblommor. När de står ute på sommaren växer de snabbt och blir till små buskar även om de tappat de flesta bladen inomhus under våren. Efter ett par månader ute börjar nya knoppar titta fram och med lite tur kan de faktiskt blomma från augusti och hela hösten.

Ursprungligen kommer azalean från Asien (Kina, Thailand och Japan). De första azaleorna kom till Europa i slutet av 1600-talet men det var först i början av 1800-talet som man började förädla och odla dem i större skala.

De som säljs i affärerna i dag är hybrider och odlas huvudsakligen i Belgien och Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar