onsdag, november 11, 2009

Novemberkaktus

När de flesta krukväxterna börjar se väldigt trötta ut i novembermörkret så börjar plötsligt novemberkaktusen att blomma med sina stora, härliga blommor. Man har tittat lite längtande på de små, små knopparna som börjat titta fram och så plötsligt är hela kaktusen översållad med blommor. Man blir alltid lika överraskad över att det går så fort och att den kan blomma så överdådigt mitt i vintern.
-


-
Min novemberkaktus är säkert över tjugo år och den blommar punktligt varje år. Novemberkaktusar måste ju ha det lite kallt för att blomma. Nu har jag ingen kall plats att ha min kaktus på så jag har löst det genom att hänga den i en ampel under ett dragit takfönster. Under fönstret kan det vara ner mot 18 grader på morgnarna under hösten och det är tillräckligt för att den skall blomma.
-
Det märks väldigt tydligt att de delar som är mest utsatta för kyla blommar tidigare medan den del av plantan som är vänd in mot rummet blommar senare. Men det gör inget. På så sätt blir blomningen mer långvarig och den brukar pågå nästan fram till jul.
-
Den får hänga på samma plats hela året och där utsätts den aldrig för direkt sol vilket den inte gillar. Novemberkaktusen kommer från Brasiliens djungler och är en epifyt som lever i skuggan uppe i trädkronorna.
-



-
Under blomningen får den vatten ett par gånger i veckan. Efter blomningen och resten av året får den sparsamt med vatten så den inte ruttnar. Det är lätt hänt att man ger den för mycket vatten. Under vår och sommar får den också flytande växtnäring när den vattnas.

-

Blomstick hjärta, 89 kronor, från Inreda Ute.


Den hjärtformade blomsticken har jag precis fått in i butiken och jag tycker den är jättefin ihop med de stora rosa blommorna. Hjärtat är precis så där "lagom mycket" och är lika fint ihop med mina övriga krukväxter. I dessa mörka tider kan trötta krukväxter behöva piffas och livas upp lite.



Hjärtat är av rostfri tråd så naturligtvis går det lika bra att ha det ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar