måndag, maj 10, 2010

Trender

Det är lätt att tro att man står emot trender, men tänk vad lätt det är att dras med. I helgen föll jag för trenden medelhavsträdgård och inhandlade en afrikas blå lilja. Det räckte med ett reportage i en tidning och vips hade jag fått med mig en planta hem när jag var hos min lokala handelsträdgård "för att kolla läget" (inte för att handla!).



Men nu står den här på altanen och jag ser fram emot riklig blomning och stora plantor som går att dela så att jag med tiden får en hel skog av denna pampiga växt (så var det på bilderna i tidningen!).


Bilden har jag lånat från Allt om Trädgårds hemsida.

En annan trend som jag definitivt skulle ha fallit för om jag inte var så lat är dahliatrenden. Man kan ju bara inte motstå dessa maffiga blommor i alla möjliga och omöjliga färger. Men växter som skall grävas ner och grävas upp är inte min melodi så dahliorna får förbli en dröm.

.

-

Men en planta har jag. Jag köpte en krukodlad dahlia förra året och i höstas när frosten hade tagit den klippte jag ner den jämns med jorden och satte in hela krukan i förrådet Där har den fått stå till för cirka tre veckor sedan när jag flyttade in den i värmen. Och den satte fart direkt. Så här stor har den blivit nu och på dagarna får den flytta ut men på nätterna tar jag in den (frostrisken är fortfarande inte över).

-


-

Så förhoppningsvis får jag snart njuta av dessa vackra blommor igen.

-


Mina fresiaknölar verkar dock bli en flopp. Efter nästan fyra veckor i inomhusvärmen finns det inte tillstymmelse till liv. Krukan har därför fått flytta ut på altanen. Kanske får knölarna liv med frisk luft och fågelsång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar