onsdag, juli 08, 2009

Kryddigt!


Skall man odla kryddor skall man helst hitta en plats nära köket så det går snabbt och enkelt att plocka in färska örter när man lagar mat. Finns kryddträdgården i andra änden av trädgården blir det genast lite jobbigare att gå och hämta.

Själv har jag mina kryddor i en gammal badbalja på altanen, alldeles utanför köksdörren. Det är bara att öppna dörren och plocka! I år har jag persilja, dill, gräslök, timjan och rosmarin i min balja (och basilikan på köksbordet som jag har skrivit om tidigare).

Alla kryddväxter går fint att odla i krukor men ju större kruka/kärl man har ju bättre är det eftersom det inte torkar ut lika snabbt som i en liten kruka.

Nu när kryddorna är så fina så "gödslar" jag all mat med en näve blandat kryddgrönt efter tycke och smak.


Tips! Stek bitar av fläskfilé tillsammans med lite lök. Blanda i crème fraiche franska örter och späd med lite mjölk och låt puttra ihop en stund. "Gödsla" med persilja, timjan, bailika och gräslök. Servera med (egen!) färskpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar