torsdag, juli 02, 2009

Vad är rucola?


Jag gillar rucola men vad äter jag egentligen?


Rucolafrön inhandlade i våras. Funkar inte i mitt land
men jag skall testa att odla den i kruka inomhus i vinter.


I våras köpte jag en fröpåse med rucolafrön. Jag sådde och upp växte gröna blad som inte såg ut som den rucola jag odlat tidigare år. Bladen var större och växte sig allt grövre och fick en tjock mittsträng. Inte alls som de späda blad man köper i affären. Dessutom sköt plantorna i höjden och gick i blom (förmodligen på grund av att jag slarvat med vattningen i det varma och torra vädret). Det var helt misslyckat och jag saknade min "gamla" rucola. Därför blev jag glad när jag strax innan midsommar hittade en plantbox med små rucolaplantor. Sugen på att snabbt få äta min "vanliga" rucola blundade jag för att vissa blad började anta ett liknande utseende som plantorna som redan växte hemma i kökslandet. Glad i hågen planterade jag, vattnade och gödslade. Och mycket riktigt, jag hade fått samma sort igen! Så nu har jag läst på.




Plantorna till höger kommer från första fröpåsen (numera blommande rucola). Ruccolan till vänster kommer från plantboxen. Bägge är Eruca sativa.



Så här ligger det till:
Rucola (Eruca sativa) är en ettårig ört som kan odlas på friland eller i kruka (även inomhus året om!). I Sverige finns en annan art (som kan växa vilt) av samma släkte som heter senapskål (Eruca vesicaria). Det som växer i mitt land nu är Eruca sativa. Men det finns även en annan växt som heter sandsenap (Diplotaxis tenuifolia). Den kallas även vild rucola och är en flerårig ört. Det är den som har vuxit i mitt land tidigare (varför slet jag upp de risiga plantorna i höstas!).

Förra veckan inhandlade jag en påse Diplotaxis tenuifolia och när jag var ute och tittade just nu så hade de börjat att titta upp!


Sandsenap som växer bättre än senapskål i mitt land



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar