fredag, augusti 27, 2010

Varför blommar de inte?

Nyligen visade jag det mesta av det som blommar i trädgården just nu. Totalt blev det mer än 50 olika blommor. Men jag har även sådant som borde blomma men inte gör det.

Änglatrumpet är en växt som jag inte har någon god hand med. Jag har haft en i flera år och den har bara blommat en (!) gång. Varje sommar växer den sig jättestor och änglatrumpeter är törstiga rackare, så först kämpar jag med att förse den med tilläckligt med vatten för att senare kämpa med att hitta ett övervintringsställe där den får plats. Har provat med att gödsla lite och mycket och med att ta in den i huset tidigt på våren så den skall få en tidig start men inget hjälper. Och eftersom jag inte får någon lön för mödan börjar jag ge upp. Risken är nu överhängande att jag kommer att "glömma" av den utomhus när frosten kommer. Eller är det någon som kan tipsa om hur man gör? Jag är väldigt avundsjuk på alla med stora, fina änglatrumpeter.

Så här tråkig ser min änglatrumpet ut och ...


... blommor som dessa får jag väl fortsätta att drömma om.

Mitt andra misslyckande är Afrikas blå lilja. Inte heller den har fått några blommor men eftersom det är första sommaren jag har den så skall den få en chans till. Tänk om jag kunde få lika maffigt stora blommor som dessa nästa sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar