söndag, september 04, 2011


Jag tycker alltid det känns lite sorgligt när sommaren lider mot sitt slut och mörkret faller tidigare och tidigare för varje kväll. Sommaren gick så fort, också i år.

Men då får man trösta sig med en svamppromenad. Vanliga kantareller har det funnits hur mycket som helst av i år. Jag har redan frysen full. Och i helgen plockade jag de första trattisarna.

De gula kantarellerna lägger jag i stekpannan och låter allt vatten koka bort, sedan fryser jag in dem i portionsförpackningar. När det är dags att äta dem är det bara att ta fram en påse och steka kantarellerna i lite smör. Då smakar de precis som nyplockade.

Trattisarna brukar jag torka (skall vara helt snustorra) och förvarar dem sedan i glasburkar (håller sig nästan hur länge som helst på det viset). Torkade trattisar brukar jag använda som krydda och smula ner i såser och stuvningar som får en helt underbar svampsmak.

Så visst finns det lite ljuspunkter i tillvaron även om dagarna blir kortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar