söndag, oktober 09, 2011

Fortfarande sommar?

Hur länge är det sommar? Så länge som prästkragarna blommar? I så fall är det fortfarande sommar. Flera tappra prästkragar tittar fram mellan mina utblommade lavendelblommor. Och i natt var det på vippen att det var frost (det var bara en grad!). Men när jag gick runt och tittade förut kunde jag konstatera att nästan alla sommarblommor blommar fortfarande. Visserligen är det mycket färre och mindra blommor. Men ändå, blommar gör de fortfarande.   



Annat som växer är svamp av alla sorter. När jag tog en tur i skogen hittade jag ett ställer som var proppfullt med röksvamp. Och då är det svårt att låta bli att trampa! Men det går inte att trampa och ta kort samtidigt (jag försökte). Kan i alla fall konstatera att det är otroligt vad med sporer det ryms i en enda svamp. Det måste vara miljoner! Så prästkragarna till trots - hösten är här för att stanna (och ute låter det som om första höststormen är på ingående). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar