söndag, maj 06, 2012

5 dagar ...

... tog det för rädisorna att komma upp! I tisdags sådde jag de första fröna och när jag lyfte på locket till drivbänken idag var där en lång rad med stora rädisblad. Att det kan gå så fort!

Idag åkte de första potatisarna i jorden. Två rader Amandine blev det. Det är en fransk gourmépotatis med tunt skal. Den är jättegod att äta som den är eller att rosta den i ugnen. Det är tredje året jag har den. Den ger inga jätteskördar men det gör inget. Jag odlar för känslan och den goda smakens skull, inte för att jag skall ha potatis hela vintern.


Nu börjar det äntligen bli lite färg i trädgården. De första gullvivorna har precis slagit ut.




Och ormögat blommar som en blå matta. Just nu går det så fort så man hinner nästan inte med. Ena dagen är det tomt i rabatten och innan man hunnit notera att det börjat blomma har det nästan blommat över. Tur att det är ljusa kvällar så man hinner gå en inspektionsrunda efter jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar