onsdag, augusti 22, 2012

Maffiga!





Dahlior har aldrig funnits i min trädgård. Det där med att gräva ner, gräva upp och vinterförvara knölar har aldrig varit min grej. Alldeles för besvärligt och tidskrävande. Men i takt med att dahlian har blivit allt mer populär och dykt upp i färggranna reportage i trädgårdstidningar och i stora krukor hos plantskolorna har jag kastat allt mer längtansfulla blickar efter dem. Och när jag insåg att de gick att odla i kruka så var jag fast. Ju större och maffigare blommor - desto bättre.

Jag låter dem stå ute i sina krukor tills första frosten tar dem. Sedan klipper jag ner dem jäms med jorden och ställer in krukorna i förrådet (mörkt och torrt). Där får de stå till februari/mars då jag tar in dem i huset (lite bökigt men det får gå) och ställer dem ljust och varmt och börjar vattna jorden lite försiktigt. Efter några veckor börjar de första gröna bladen att titta fram. Lätt som en plätt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar