onsdag, december 29, 2010

Ernst inspiration


Dagarna före jul var Ernst på TV och tipsade om julpynt, julstämning och julmat. Man kan tycka vad man vill om Ernst - men det är svårt att inte ryckas med i hans iver och entusiasm (men när han gör julstjärnor av pinnar blir det bara för mycket!). Själv kunde jag inte motstå ett av hans tips om att göra egen fågelmat. Han smälte smör och blandade med havregryn och nötter, sedan körde han ner nävarna i smeten och formade små bollar som han hängde upp i en tråd.

Jag tyckte dock att bollformandet såg lite väl kletigt ut och gjorde därför en modifierad version av Ernst bollar. Jag tog skinkspadet (vi kör inte med dopp i grytan) och blandade det med havregryn. Sedan hällde jag det i bullformar och när de stelnat trädde jag upp dem på en ståltråd och hängde upp den i granen. Inte lika tjusigt och med lika stor finess som Ernst bollar men jag tror att det här funkar också. Fåglarna har i alla fall redan varit där och smakat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar