söndag, oktober 25, 2009

Lökar

Även om man egentligen inte har plats, så är det svårt att låta bli att peta ner lite lökar så här på höstkanten när allt annat har slutat att växa.


-
Jag läste i en tidning att allium inte äts av rådjur så därför tänkte jag testa att sätta några sådana. Går det vägen så kan jag lägga dem till min lista på rådjurssäkra växter. Blommorna påminner ju en hel del om gräslöksblommor och jag läste precis att gräslök också är en allium-växt (allium schoenoprasum) och det bådar gott eftersom rådjuren ratar gräslöken.
.
Jag har alltid gillat de stora, lila bollarna till blommor och ser fram mot blomningen i vår. Det som eventuellt kan sätta stopp för den är att jag har för tung lerjord. Allium vill ha det torrt och väldränerat men jag blandade upp jorden med lite sand så jag hoppas att de skall trivas i alla fall.






Jag satte lökarna i rabatten, som jag anlade i slutet av sommaren, under kattmyntan som redan har hunnit breda ut sig rejält. Förhoppningsvis kommer kattmyntan att dölja de vissnande lökarna efter blomningen.
-
När jag anlade rabatten i somras fick jag upp en massa krokuslökar som jag petade ner lite här och där mellan kattmyntan och lavendeln. Och nu när jag grävd ner alliumlökarna såg jag att de hade börjat titta upp redan. Det fanns vissa skott som var nästan tio millimeter. Jag hoppas de hejdar sig så de inte fyser när frosten kommer tillbaka.




Påsk- och pingstliljor är ju också garanterat rådjurssäkra och jag kunde inte motstå dessa gammaldags pingstliljor som dessutom skall dofta, och de grävde jag ner i gräsmattan.
.
Så nu är det bara att vänta och se. Och eftersom jag brukar glömma bort att jag har satt lökar så brukar det bli en överraskning för mig när de tittar fram till våren.

1 kommentar:

  1. Ja, men lökarna är verkligen välkomna överraskningar när de kommer. Då är de så efterlängtade!Så du har också lökar som kommer upp nu? Jag satte pärlhyacint- och narcisslökar i september och de tittar upp med bladen.Har fått lägga en hel hög med löv över för att om möjligt skydda dem lite.Har en hög med lökar-vårstjärnor, som ska ner i gräset också, glömmer dem hela tiden, men det är bäst att få ner dem nu innan marken blir för hård.
    Vilka fina alliumbollar du kommer att få till våren/sommaren!De är så ståtliga!Är sugen själv på att sätta några men jag ska göra en ordentlig plan för hela uteplatsen innan jag stoppar ner nåt mer nu :-))).Gammeldags pingstliljor är så fina. Kul att du fått tag i dem och en sort som doftar. De är ljuvliga!
    -Nej, rosenskäran blommar inte nu nej, men jag behövde en rosa blomma ytterligare till trisset så då fick den vara med.
    Ha en riktigt bra dag!Kram Karin

    SvaraRadera