onsdag, oktober 07, 2009

Vitlök



Nu skall jag försöka odla vitlök för andra gången. Första gången var för ett par år sedan och det gick inte alls bra. Jag petade ner vitlöksklyftorna i jorden på hösten (vitlök skall ju helst sättas på hösten för att skördas nästa sommar) och på vårkanten, när jag började gräva i landet, hade jag fullständigt glömt bort vitlöken. Det var först när jag tittade närmare på vad det var för vita saker som jag hade grävt upp som jag kom ihåg vitlöken men då var det för sent.

Jag tror alltid att jag har bättre minne än vad jag har och slarvar därför ofta med märkningen. Men den här gången skall jag vara noga med att märka ut var jag har satt vitlöken.






.
Jag har tagit vanlig ekologiskt odlad vitlök (giftfri och obestrålad) som jag köpt i mataffären, delat i klyftor och satt i landet med ca 10-15 cm avstånd och ca 4-5 cm djupt. Klyftorna hade redan små gröna skott men jag satte dem så djupt så att allt kom under jord, annars är skatorna snabba på att dra upp dem igen.

.


.
Vitlök sägs vara hälsosamt och nyttigt mot de flesta krämpor och sjukdomar. Den skall vara antibakteriell och kan användas mot bakterier och virus och inälvsparasiter. Den påstås sänka blodtrycket, minska halten av farligt kolesterol, stärka immunförsvaret och lindra förkylningar och astma och den skall även ha antioxiderande egenskaper. Och som om det inte var nog skall vitlök också höja fettförbränningen i kroppen! Och sist men inte minst skyddar den mot vampyrer.

Själv nöjer jag mig med att använde den i måttliga mängder som krydda. För att få bukt med andedräkten efter en måltid med vitlök skall man tugga på gröna bladgrönsaker som persilja, spenat och basilika. Klorofyllen i de gröna bladen påstås mildra lukten men jag har inte själv provat om det stämmer.

2 kommentarer:

  1. Vitlök är en sådan underbar lök. Kul att du odlar den själv hemma. Den måste bli extra god då.Skuren i små små bitar sägs den ju ge mindre lukt än när man pressar den, annars är det lite knepigt att få bukt med lukten. Känner inte heller till fler knep än ditt.
    Ha nu en underbar helg!
    /Karin

    SvaraRadera
  2. Vitlöksodling är kul och givande, älskar vitlök. Tror dock inte det är så bra att använda vitlök som man köpt i mataffären och odla. Har läst att dom kan vara smittade med olika svampsjukdomar. Har själv satt 2 st olika vitlökssorter i år och ska sätta en sort till våren. På min blogg kan du läsa mer om hur jag har gjort och kanske få lite tips!

    SvaraRadera