måndag, november 02, 2009

Gräva eller inte gräva?

Nu har jag har slutat höstgräva. För ett par år sedan fick jag nog av det slitiga arbetet. Tidigare har jag följt rådet att man skall höstgräva kökslandet för att få en bra och lucker jord, speciellt om man har tung lerjord som jag. Höstgräver man flitigt så utlovas det att frosten spränger sönder jordkokorna och jorden blir fin och fluffig. Problemet är bara att frosten aldrig spränger sönder mina jordkokor. På våren har de legat där som stenhårda klumpar som jag har fått gå lös på med spade och hacka för att smula sönder.

Så därför blev jag extra glad när jag hörde ett program på radio om jordbruk och att man där mer och mer börjar ifrågasätta allt plöjande och vändande av jorden. I naturen är det ju ingen som går lös med plog eller spade och vänder upp och ned på jorden utan där växer det ju ändå. Så nu har jag tacksamt tagit till mig alla argument mot höstgrävning.

-



  • Man skapar kaos bland alla maskar och mikroorganismer som verkar på olika djup i jorden och gör så att de gör ett sämre jobb med nedbrytningen.

  • Ogräsfrön som legat nedgrävda kommer upp till ytan och kan börja gro och frön som ligger på ytan grävs ner där de kan ligga och vänta på att gro i flera år.

  • Man riskerar att rotogräs delas i mindre bitar som var och en blir en ny planta (rotogräs måste dras upp med rötterna).

  • När man gräver i jorden frigörs kol som omvandlas till koldioxid vilket bidrar till växthuseffekten (och den vill man ju inte bidra till!).

-




Så nu höststädar jag i landet och drar upp allt gammalt och visset. Allt växtmaterial som inte är förvedat (och inga rötter) låter jag ligga kvar och sedan luckrar jag jorden lätt med grepen, så att växtmaterialet vänds ner lite grann och till sist krattar jag slätt. Sedan är det bara att låta maskarna göra sitt jobb och på våren kan man börja plantera med en gång jorden reder sig. Det enda jag gör då är att mylla ner lite ko- eller hönsgödsel och eventuellt ett tunt lager med torvmull.

Ytterligare en fördel med att göra klart allt arbete i landet på hösten är att man slipper rota runt i jorden på våren och på så sätt håller jorden kvar fukten bättre.

-


Enda nackdelen med att skippa höstgrävandet är att man går miste om bra motion. Men den får man skaffa sig på annat sätt (lite armhävningar och sit ups går nog lika bra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar