torsdag, november 05, 2009

Sjusovarväder

Det är inte bara trädgården som går i ide nu, utan också katterna. Från oktober till mars gör de inte mycket mer än äter och sover och de har säkert ökat ett kilo i vikt jämfört med vad de vägde i somras. Och nog kan de konsten att koppla av!




Och visst bli man avundsjuk på dem när de kan ligga kvar i en varm och gosig säng när man själv måste upp och ut i blåst, regn och mörker.



Men allt är faktiskt inte helt dött ute i trädgården. Det finns faktiskt en och annan tapper blomma som blommar vidare.



Den gula nunneörten blommar rikligt fortfarande. Men det är inte så ovanligt, den brukar blomma långt in på hösten om det är milt och mina plantor växer skyddat under några rosenbuskar.




Det här är min sista kruka med sommarblommor (vet tyvärr inte vad den heter). Den börjar bli tilltufsad men den lyser fortfarande upp jättefint på altanen med sina starkt lysande blommor.




Vintergrönan blommor också med enstaka blommor och det kan den fortsätta göra hela vintern om det inte blir för kallt. Egentligen skall den blomma i maj/juni! (Kom dessutom på att jag glömt lägga in den på listan över rådjurssäkra växter).




Mina primulor som jag har skrivit om tidigare bara blommar och blommar och blommar ...



Och det gör också kattmyntan. När jag anlade min nya rabatt grävde jag upp alla gamla plantor och föryngrade dem genom att klippa ner dem rejält och sedan planterade jag dem igen tillsamman med lavendeln. Och det trivdes de med för de började blomma från början igen.
-
Även om det inte är någon överdådig blomprakt så finns det i alla fall några blommor kvar och det är väl inte dåligt för att vara november!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar