tisdag, december 08, 2009

Fortfarande skördedags




Tänk att man fortfarande, när vi har passerat 2:a advent, kan gå ut i trädgården och skörda grönsaker och kryddor. Min rosmarin, i kryddbaljan på altanen, är minst lika stor och fin som den var i somras. Egentligen skall man ju ta in rosmarinen under vintern men jag brukar låta den stå kvar tills den ger upp under kyla och snö. Får se hur länge till den står sig i år (eller till nästa år!).


I kökslandet upptäckte jag att citronmelissen tittar fram med nya, fräscha skott. Fortsätter det att vara så här milt kan jag dekorera julkakorna med nyplockad citronmeliss.


I kryddbaljan växer gräslöken vidare. Den brukar vissna ned helt och hållet efter första frosten men i baljan står den så skyddad så den har klarat av några frostnätter. Och mellan det gula, torra som vissnat ner under hösten är det fullt med små gröna skott som är på väg upp.



Persiljan verkar också växa fortfarande och den har flera mörkgröna nya skott som tittar fram mellan gamla, gula blad. Även om det inte blir några mängder persilja och gräslök att skörda så är det ändå tillräckligt för att sätta lite smak på maten någon gång då och då.



Något som klarar sig utmärkt ute fortfarande är rödbetorna. Eftersom det har varit så milt har de fått stå kvar i landet och jag skördar dem efter hand. Rödbetssoppa gjord på nyskördade rödbetor är inte fy skam i decembermörkret och kylan.

1 kommentar:

  1. Jag kan också skörda en del men inte rödbetor.
    Visst måste man ha någon fördel av det gråa varma.
    annika

    SvaraRadera