torsdag, december 17, 2009

Glöm inte fåglarna!

Nu när det börjar bli riktigt kallt så behöver småfåglarna hjälp med maten. Själv får man mycket underhållning på köpet om man matar dem. Det är roligt att kunna iaktta dem på nära håll och spännande att räkna hur många olika arter man kan se.
-
Jag matar fåglarna så jag kan se dem från köksfönstret och har en fågelbok nära till hands så jag kan identifiera dem som jag inte känner igen.
-

Rödhaken är en av mina favoriter vid fågelbordet. Foto: © Steve Dahlfors


Att man behöver mata fåglarna hela vintern om man väl har börjat en gång är en myt. Så låt inte det hindra dig från att börja mata dem. Fåglar är inte dummare än att de flyger vidare om maten tar slut.

Jag brukar mata med solrosfrön som speciellt talgoxar, blåmesar och nötväckor gillar.

Påsar med fröblandningar hoppar jag över. De innehåller mest havre och det brukar alltid bli kvar, så då är det bättre att köpa påsar med bara solrosfrön.

Jag hänger också ut nätpåsar med jordnötter som är det som är mest populärt bland mina fåglar.

-

Praktisk och snygg fågelmatare från Inreda Ute, 99 kronor.

Talgbollar och jordnötspåsar uppskattas också av skator och kråkor, och får de sätta klorna i en sådan så brukar de försvinna på ett kick. Därför är den här fågelmataren perfekt för att sätta fast talgbollar och jordnötspåsar i. Det är bara småfåglarna som kommer åt där.

Till trastarna lägger jag ut bitar av äpplen eller annan överbliven frukt.
-


Man kan också hänga upp halva kokosnötter som brukar bli helt uppätna efter tag.

Som kattägare får man tänka på att inte ha fågelmatningen så att katterna kan ligga och lurpassa. Och man får inte heller glömma att hålla rent på marken. Skal från solrosfrön skräpar ner och kan dra till sig möss.


-

Det dröjer innan det blir några dopp i det här fågelbadet igen.

-
Här kan du läsa mer om att mata fåglarna: ornitologerna

1 kommentar:

  1. Nej jag har inte glömt fåglarna håller på att fylla på just nu med både det ena och anra.
    Önskar dig en God Jul
    Annika

    SvaraRadera