fredag, april 23, 2010

Clematisdrömmar

Ännu ingen värme i sikte och fröpåsarna ligger forfarande oöppnade (jag har varken plats eller ork att förodla så jag sätter bara sådant som går att direktså). I väntan på varmare tider får man nöja sig med att drömma om det som komma skall (förhoppningsvis!).

Just nu drömmer jag om clematis. Jag har aldrig odlat det men i år känner jag att jag vill klä in hela trädgården i slingerväxter och skapa en djungel.


.
I en ansad och nedsågad idegran (bara kala grenar kvar!) tänkte jag att den här skönheten skulle klättra. Jag satte den för ett par veckor sedan och jag hoppas att den överlever denna kalla vår. Jag kan redan se hur de stora rosa- och vitrandiga blommorna kommer att täcka idegranen lite längre fram i sommar.



Enligt "bruksanvisningen" skall Dr Ruppel blomma i juni-juli och september-oktober så det är mycket blomning att se fram emot. 2-3 meter hög skall den bli och klara zon 1-4.
.

FFoto: BBC Garderners World.

Det finns många fina engelska hemsidor som är värda ett besök. På BBC's Garderners´World hittade jag den här underbara clematisen som har det passande namnet Freckles (fräknar). Den är veckans växt som man kan beställa (3 st pluggplantor för £10) men jag vet inte om jag törs. Den blommar på hösten och kanske en gång till i januari (!) men jag är tveksam till om den klarar svenska förhållanden. England har ju trots allt ett mycket mildare klimat.

Men oavsett så blir det fler clematis. Bland annat skall jag gräva upp en gammal klätterros som dött i vinter och sätta clematis i stället och jag skall nog kunna hitta några fler ställen också. Bara värmen kommer någon gång!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar