söndag, april 25, 2010

Växtkraft

Det har varit en kall och blåsig vecka med frost nästan varenda natt. Så gissa om jag blev förvånad när jag lyfte på locket till min ena pallkrage och fick syn på detta!


Fröna som jag satte för precis en vecka sedan hade redan börjat gro. Både sallaten och rädisorna hade blivit riktigt stora trots kallt väder. De är tydligen lika otåliga som jag på att få starta växtsäsongen. Morötterna däremot syns inte men de brukar ju vara lite sega i starten. Det dröjer nog ett par veckor till innan de tittar upp.




Min sandsenap ("rucola", se tidigare inlägg angående skillnaden) trodde jag hade strukit med under vintern men den har börjat titta upp den också. Det ser ut som om nästan alla plantorna har klarat sig så jag behöver bara så nya frön i gluggarna.



Årets första skörd är också avklarad, gjorde en härlig gräslökssås till fisken. Det är kul med gräslök, för början på våren ser man ingenting av den och man tror att den dött under vintern, och så plötsligt finns där en jättestor, friskt grön planta. Snacka om växtkraft när det är minusgrader på nätterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar