lördag, oktober 23, 2010

Äppel päppel pirum paj


Balja Garden, 99 kronor.

Visst är det något speciellt med svenska äpplen. Inga andra luktar och smakar lika mycket som svenska. Och det finns inget godare än att baka pajer och kakor med svenska äpplen. Just nu svänger jag ihop någon typ av äpplekak varje helg. Variationsmöjligheterna är oändliga och jag brukar improvisera beroende på humör och vad som råkar finnas i skafferiet. Sockerkakssmet kan blandas med äppleklyftor eller rivet äpple. Man kan göra olika sorters smulpajer och man kan varva havregryn stekta i smör och sirap med mjukstekta äppleskivor eller göra en snabbkaka av äpplemos och rostade skorsmulor. Och man kan smaksätta med kanel eller ingefära eller kardemumma.

Kort sagt - ta de ingredienser och smaker du gillar och blanda med äpplen och det kan inte bli fel.




Hittills har jag haft äpplena i hinkar som stått utomhus men efter veckans kalla nätter (6 minusgrader) har jag nu flyttat in dem.

Och det var i grevens tid som jag hann rädda de sista tomaterna undan frosten också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar