söndag, mars 28, 2010

Brännässlor och kirskål

Äntligen går det att börja vårstäda i trädgården. I dag har vinbärsbuskarna ansats. Jag brukar klippa bort de grövsta grenarna varje vår så att det kommer nya fräscha till sommaren.

Till min förvåning såg jag att både brännässlor och kirskål har börjat växa, och det som låg snö kvar fortfarande förra veckan! Jag för en ojämn kamp med dessa ogräs som växer mitt bland vinbärsbuskarna. Det är svårt att får bort dem utan att förstöra rötterna på vinbärsbuskarna. Men nu har jag grävt och vänt, grävt och vänt och försökt hitta alla rotbitar. Skall bli spännande och se om det blir någon skillnad. Brännässlor och kirskål brukar ju tyvärr överleva det mesta.




Även kärleksörten har vaknat till liv och små bulliga knoppar tittar fram.




Till påskriset använder jag grenarna från vinbären. De brukar slå ut fort med skira ljusgröna blad. Äpplekvistar och kvistar från slånbärsbuskar, som blommar vackert efter någon vecka, blir också påskris. Jag tycker det blir finare att blanda olika kvistar som får olika gröna blad och som blommar än att ta björkris. Lagom till påsk har de här kvistarna (förhoppningsvis) börjat slå ut och blomma.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar