fredag, mars 05, 2010

Gräskänning!



Man kan knappast påstå att våren kommer med stormsteg. Minus tretton grader i morse och inte över noll på hela dagen. Men trots det så har jag fått lite gräskänning för första gången på evigheter.

När man inte kan fixa ute så får man fixa inne. Kände att det behövdes lite förnyelse på fönsterbrädan och föll pladask för denna bromelia. Jag har alltid svårt att motstå blommor i starkt rödorange. Tyvärr blommar den bara en gång, men desto längre, upp till sex månader om man har tur. Sedan brukar den skjuta sidoskott som man skall kunna få att blomma. Återstår att se vad jag gör med den när den har blommat färdigt Jag får njuta så länge det varar.


Vatten skall den ha i bladrosetten, annars behöver den ingen speciell skötsel. Vill stå varmt och ljust men inte i starkt solljus.





Taggiga växter har jag alltid gillat men jag har aldrig haft någon större tur med att sköta dem. Speciellt har jag önskat få dem i blom men har aldrig lyckats. Kaktutsblommor är otroligt vackra och för att blomma skall ju de flesta sorter ha en period med kyla men jag har som sagt aldrig lyckats få till det. Den här tänkte jag flytta ut på altanen i sommar, då kanske den känner sig lite mer hemma.



Medan man väntar på våren och att man skall få användning för sina gröna fingrar kan man ju alltid se till att fixa gröna naglar. Gröna fingrar kräva gröna naglar! Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar