fredag, mars 19, 2010

Jul och vår


Våren har flyttat in på köksbordet. Nätterna är fortfarande mycket kalla så jag vågar inte sätta ut vare sig krokus eller penséer riktigt än.






När jag tittade ner i de utslagna blommorna kom jag att tänka på saffran men någon saffran får man inte från vanlig krokus utan från saffranskrokusen. Saffranskrokus är en framodlad växt som inte växer vilt. Det går att odla den i Sverige men den brukar bara blomma första året. Till skillnad från vår vanliga krokus så blommar saffranskrokus på hösten. Funderade på om jag skulle sätta några och se om jag kunde skörda lite saffran till hösten. Men när jag läste att det behövs 100 till 200 blommor för 1 gram saffran (= ett lussebullebak) så lade jag den funderingen åt sidan.


Apropå saffran och jul. Min novemberkaktus tror att julen varar till påska. Den blommade i julas och nu blommar den igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar