tisdag, september 28, 2010

Frötider forts.


Vallmofrön är verkligen pytte-pytte-små, så små så de är svåra att så. Själv sår jag aldrig vallmo fastän jag samlar på fröställningarna. I köksträdgården frösår sig vallmon själv och får växa där den tittar upp om den inte är alldeles i vägen för någon morot eller potatis.

Fröställningarna som jag samlar går jag och "skvätter" omkring med lite här och där i trädgården (längs med häcken, runt komposten och andra undanskymda platser) och även längs dikesrenarna utanför tomten. Alltid brukar det vara några frön som tar sig och man kan inte bli annat än glad när man ser de stora röda blommorna titta fram lite varstans.


I somras växte det några vallmo i köksträdgården som inte var röda utan gick mer åt lila/purpur och jag tänkte att jag skulle ta rätt på fröna eftersom färgen var så ovanlig. Naturligtvis glömde jag bort det. Så nu hoppas jag att naturen ordnar det självt så jag får lila-/purpurfärgade vallmo nästa sommar också. 

1 kommentar:

  1. Ja, vallmofrön har jag också tagit reda på och tänkte skvätta runt lite här och där i trädgården :o) Det är som du säger - härlig färg och man blir så glad när man ser att dom tagit sig :o)
    Däremot klurar jag lite på hur fasen man tar frön från malva och aster....:-S....

    Kram på dig och tack för all inspiration du delar med dig av!!
    /Ina

    SvaraRadera