onsdag, september 22, 2010

Frötider


Nu är det dags att ta vara på alla fröer som håller på att mogna. Här är ett axplock på vilka fröer som jag samlar.

Först ut är spikklubban. Var den har fått sitt namn ifrån förstår man när man ser de taggiga frukterna. När frukterna torkat och blivit ljusbeiga öppnar de sig i fyra flikar och ut ramlar de små bruna fröna.

Spikklubban var en nyhet för mig i år. Den har blommat med sina stora och väldoftande blommor hela sommaren och en bra bit in i augusti. Sedan tyckte den nog att det blev för regnigt, blåsigt och kallt och jag hade räknat ut den fullständigt fram till för ett par dagar sedan då jag såg flera nya knoppar. Får se om de hinner slå ut innan frosten tar dem.

Spikklubban, som odlas som ettårig, skall vara lätt att föröka med frön och skall försås inomhus i februari mars, så det skall jag testa till våren.



Och som vanligt samlar jag mina frön i melittapåsar som kan suga åt sig eventuell fukt så att fröna håller sig torra.

Fler fröer följer ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar