måndag, juni 29, 2009

Basilika

Söt gjutjärnskruka från Inreda ute. Här på köksbordet
men den passar lika bra utomhus.


Basilika har jag slutat att odla utomhus i min kryddbalja (trots varmt och skyddat läge på altanen). Den är alldeles för känslig för det svenska skiftande sommarklimatet. Det räcker med några dagars mulet väder och regn för att plantorna skall ge upp.

Numera fuskar jag i stället. Jag köper krukor med basilika i affären och ställer dem på köksbordet där det är varmt och soligt. Blir man sugen på lite basilika till maten är det bara att knipsa av lite blad. Det enda jag gör är att vattna rikligt med vatten med flytande växtgödning. Jag planterar inte ens om den utan låter den stå kvar i sin lilla plastkruka som jag placerar i en snygg ytterkruka. Så kan den överleva och växa sig stor i flera månader. Jag har haft plantor som hållit ett halvår på det här viset, även genom höst och vinter. Den här plantan köpte jag i mars någon gång. Jag plockar blad varje vecka och tack vare gödningen har den vuxit sig större än när jag köpte den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar