torsdag, juni 11, 2009

Djuren i trädgården

Har börjat sammanställa en lista med växter och blommor som jag har lärt mig under årens lopp ratas av rådjuren. Den finns i högerspalten och jag kompletterar den efterhand.

Sniglar mördar jag med berått mod men rådjur kan jag inte önska livet ur, hur mycket de än äter av mina blommor. I morse gick det en mamma med två nyfödda ungar ute på gräsmattan. Så söta! Upptäckte sedan att de hoppat över stängslet till kökslandet och ätit av jordgubbs- och rödbetsblast så nu får stängslet bli högre.

Det nya fågelbadet som jag hängt i lönnen invigdes nästan omgående av en liten talgoxe. Det är perfekt med ett fågelbad som hänger i skydd under ett träd. Småfåglarna får bada i fred utan att bli överfallna av katter eller rovfåglar. Fågelbadet kommer från Inreda ute och hänger i en ca 50 cm lång kedja.


Fågelbad från Inreda ute

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar