onsdag, juni 24, 2009

Citronmeliss

Citronmelissen innan nedklippning

Citronmeliss är tacksamt att odla både i kruka och på friland för den växer och växer och växer … Första gången jag odlade citronmeliss planterade jag den i krydbaljan på altanen men den tog över och höll på att kväva alla andra kryddor. Odlas den i kruka måste den nog vara ensam.

Den är härdig i större delen av landet och får den växa fritt växer den upp till en liten buske på 70-80 cm. Den blommar med vita, små blommor och frösår sig lätt. Den förökar sig även med utlöpare så har man väl satt citronmeliss en gång så brukar den dyka upp lite varstans i trädgården. Jag har fått rycka upp mängder med småplantor som har frösått sig i kökslandet. Nu finns det ett par plantor kvar som växer bland vinbärsbuskarna och där står de bra. Men nu är det dags att ansa dem. Bladen blir med tiden stora och ludna och vill man ha fina, små blad att dekorera desserten med får man klippa ner citronmelissen när den blir för stor.


Citronmeliss är en gammal medicinalväxt och det är den eteriska oljan citronellal som ger den karakteristiska citronsmaken. Te av citronmeliss lär hjälpa vid feber och skall vara inflammationshämmande och antiseptiskt (jag har aldrig provat själv). Däremot skall jag testa att krydda brännvin med citronmeliss. Det kallas hjärtansfröjd och skall vara bra för hjärtat!

Jag skall också prova att baka en kaka som skall smaksättas med citronmeliss. Återkommer med recept om provbakningen utfaller till belåtenhet.

1 kommentar: