söndag, juni 14, 2009

Gå i sina penséer*)


Jag har inte hjärta att slänga penséerna när vårblommorna skall ersättas med sommarblommor i krukorna. I stället klipper jag ner dem ordentligt och planterar om dem tätt, tätt ihop i en kruka och gödslar rejält med långtidsverkande gödsel. Efter ett par veckor brukar de vara i full blom igen. En gång i veckan, resten av sommaren, tar jag bort allt som är överblommat och plockar små buketter av cirka en tredjedel av blommorna som är kvar. När stänglarna börjar bli långa och ranglig knipsar jag av dem långt ner så det bryter fram nya skott. Annars plockar jag bara blomman. Blommorna arrangeras i små vaser.

På det här viset håller sig penséerna fina långt in på hösten. Jag har till och med haft penséer som blommat ända in i december (växthuseffekten?) och efter några månaders uppehåll fortsatt blomma på våren.


Plocka buketter med penséer så blommar de fint hela sommaren.

*) Gå i sina penséer = vara försjunken i tankar (ålderdomligt uttryck enligt Svenska Akademiens ordlista)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar