torsdag, juni 03, 2010

Det gör ont


Trots alla år som jag har hållit på att odla så kan jag aldrig vänja mig vid att man måste gallra för att man skall kunna skörda. Det känns så fel att slita upp det som man alldeles nyss har sått. Därför försöker jag att så glest så jag skall slippa detta moment men vissa frön är ju så små ...
-
Morötter är ju nästan omöjligt att så glest så förr eller senare måste man göra slag i saken. Nu har jag gallrat den första raden med morötter. De står fortfarande lite för tätt men när de har vuxit till sig lite till skall jag gallra en gång till. De späda rötterna som man drar upp då går att äta som mycket späda primörer.



Kom ihåg att släng de gallrade morötterna långt från landet så de inte lockar till sig morotsflugan samt att kupa upp jord kring de plantor som är kvar så att så lite doftämnen som möjligt kan sprida sig till skadeinsekterna. Själv skall jag även täcka dem med odlingsduk för att vara helt säker på att få maskfria morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar