tisdag, juni 01, 2010

Grönsaker på väg

Nu har nästan allt kommit i jorden i köksträdgården. Det enda som återstår är en liten plätt där jag inte vet vad jag skall hitta på (kanske blir det en liten box med lövkojor).





I övrigt växer det men inte så det knakar, förmodligen för att det fortfarande är ganska kyligt. Första omgången rädisor är dock skördade och uppätna och sallat och rucola har jag också börjat skörda. Och alla kryddor naturligtvis (persilja, gräslök, salvia, rosmarin och timjan). Men de växer ju i min kryddbalja på altanen.




-

Potatisen tittar upp en efter en och rödbetor och morötter börjar det bli dags att gallra. Bönor och ärter satte jag förra veckan så det dröjer ett tag till innan de tittar upp.


-
På blomfronten har ringblommor, jungfrun i det gröna, malva, vallmo och rosenskära kommit en liten bit på väg. Luktärterna köpte jag som småplantor och de kämpar på sakta men säkert i kylan.
-

Och löken har verkligen satt fart. Dags att gödsla med lite hönsgödsel.

Det som återstår nu är att ta rätt på några av alla de solrosor som blivit resultatet av vinterns fågelmatning och som växer lite här och där. Tänkte sätta dem längs med rådjursstängslet runt landet så att de bildar en liten häck. Sniglarna älskar att gnaga av späda solrosstjälkar så det är bra att sätta plantor som har lite storlek. I takt med att de växer desto mindre aptitliga tycks de bli för sniglarna. Och en fördel verkar den kyliga våren föra med sig och det är att det tycks vara färre sniglar än vanligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar