söndag, juni 27, 2010

Doftflopp och doftgott


Mina drömmar om att få sitta på altanen och lukta på mina freesior floppade totalt. I våras satte jag några knölar i en kruka och följde odlingsråden till punkt och pricka och började otåligt att vänta. Efter åtskilliga veckor utan minsta tillstymmelse till liv vände jag till sist upp och ner på krukan och petade fram knölarna. Och de såg precis likadan ut som när jag petade ner dem. Det är sådana gånger man borde gå tillbaka till affären och fråga vad det är för fel. Eftersom jag följde anvisningarna och inte en enda knöl hade något liv i sig känns det som om orsaken låg på knölarna (gamla?/förvarade fel?) och inte på mig.



Men jag får trösta mig med min härliga jersmin i stället. Just nu blommar den fantastiskt och både dag och natt sprider den sin härliga doft genom trädgården. Det är svårt att slita sig från den på kvällarna när man måste gå och lägga sig.


Men som tur är står den alldeles utanför sovrumsfönstret och sover man med öppet fönster kan det svepa in en doft då och då i rummet. Tyvärr är det ju som alltid att underbart är alldeles för kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar