söndag, juni 20, 2010

Spontanrabatt


Jag beundrar de som kan planera och komponera stora härliga rabatter så att det blir perfekt balans mellan färg, form och storlek och där blommorna avlöser varandra.

Själv är jag mer otålig och spontan och petar oplanerat ner det ena efter det andra i rabatten. Ser jag något jag gillar i plantskolan så åker det ner i korgen och senare ner i rabatten utan så mycket tanke på hur växterna passar ihop. Och jag kan aldrig slänga några växter så får jag över något så åker det också ner i närmsta rabatt (även om det ibland krävs skohorn för att få plats med det).


Men ibland kan det bli ganska bra ändå tycker jag. Den nya rabatten som jag fixade förra sommaren står nu i blom och resultatet blev bättre än jag trodde. Nepetan blommar för fullt tillsammans med röd alunrot och prästkragarna guppar som små solar över allt samman.


I andra änden av rabatten finns den lila stäppsalvian som passar perfekt ihop med nepetans blå blommor.
.
I bakgrunden (syns inte på bild) står lavendel och borstnejlika redo att ta över blomningen när nepetan gjort sitt om ett tag (då klipper jag ner den och hoppas på en ny blomning).
.
För att vara en spontan och oplanerad rabatt så är jag faktiskt nöjd med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar