torsdag, juni 17, 2010

Gubbar



Jag tycker det är svårt att skydda gubbarna mot alla fåglar som gillar bär. Speciellt skatorna är väldigt otåliga på att få smaka jordgubbar och sliter loss de gröna karten bara för att upptäcka att de inte går att äta.



Förut har jag lagt bärnät över odlingen, sådant där tunt trassligt nät som är helt hopplöst att hantera. Och som jordgubbarna växer igenom så när man skall lyfta på nätet för att skörda sliter man av både blommor och blad och en och annan jordgubbe.
.
Så nu har jag gjort små "jordgubbsburar" av nätstaktet som blev över när jag bättrade på rådjursskyddet runt landet. Jag tog helt enkelt några bambuväxtstöd (ser ut som stora krocketbågar) och trädde igenom nätet och ställde över varje jordgubbsrad. När man skall skörda är det bara att lyfta av burarna och sedan ställa tillbak dem igen. Jag hoppas att detta fungerar bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar