måndag, maj 03, 2010

Äntligen!

Årets "kryddträdgård" är uppvuxen och klar. Kryddträdgården skall vara vid köket så att kryddorna finns nära till hands, så min kryddbalja står precis utanför köksdörren. Jag brukar låta alla växter stå kvar i baljan hela vintern och är det inte för kallt så kan jag skörda både timjan och rosmarin fram i december. Är det en mild vinter så kan rosmarin (med lite tur) överleva och timjan brukar nästan alltid klara sig. Men i år var det bara gräslöken som överlevde (och den är redan jättestor).



Så i år fick jag köpa både ny rosmarin och timjan (stora fina plantor från Italien). Har även köpt en salviaplanta för första gången. Skall bli kul och se hur den kommer att trivas i baljan.



I vanliga fall brukar jag ha persilja i baljan också men i år har den fått flytta ut i kökslandet. Den brukar bli så stor så den nästan kväver de andra så det är nog bättre att ha den i landet (även om man får gå lite längre för att plocka den).



I botten på baljan har jag ett lager lecakulor så att kryddorna inte riskerar att bli blöta om fötterna och ovanpå ett lager jord som jag har gödslat med ett par nävar hönsgödsel. Sedan är det bara att låta baljan stå soligt och varmt och vattna vid torka. Enklare än så kan det knappast bli.

När det blivit varmare och frostrisken är över skall jag se om jag inte kan "knô" ner en liten basilika också. Den vill ju ha det varmt och dragfritt så jag funderar på att skaffa ett litet "miniväxthus" i form av en glasklocka och ställa över den. Vi får se hur det blir med det.

Men nu är det bara att laga mat och njuta färska kryddor igen. Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar