fredag, maj 21, 2010

Helgen är räddad

Nu när frostrisken äntligen är över vågar jag fylla mina krukor med sommarblommor. Har varit iväg på en första inköpsrunda och skall börja fixa till de första krukorna.




Som alltid är jag svag för starka färger, särskilt gult och orange och kunde inte motstå eldkronorna som verkligen gör skäl för sitt namn. Dessutom doftar de gott (lite citronaktigt) och fjärilarna gillar dem. Funderar på att sätta dem tillsammans med de gula tagetesen.



Stjärnöga är tacksam och finns i många fina färger men för en gångs skull valde jag en vitblå variant med mörkblått öga.



Million bells är också tacksam och passar bra att ha som den växt som "väver ihop" krukan. Den blommar mycket rikligt och det är fint när blomstänglarna tittar fram bland de andra växterna. Fem för hundra kronor!




Strandkrassing brukar jag alltid köpa några färdiga boxar av som är jättebra att ha som utfyllnad. Småplantorna växer sig snabbt stora och fyller ut jättebra och bildar ett hav av små vita blommor som doftar ganska starkt. En sådan här kruka kostar tio kronor och det tycker jag är mycket prisvärt (billigare än en påse frön).




Tänkta att jag skulle försöka tänka i lite nya banor i år (det blir ju lätt att man kör på i samma gamla hjulspår) så då fick det bli två palettblad i dessa granna färger. Vet inte vad jag skall sätta dem tillsammans med. Kanske att de passar ihop med stjärnögat.




Den sibiriska vallmon var också oemotståndlig Fast den skall få en plats i rabatten där den förhoppningsvis kommer att fröa av sig villigt. Måste dock tänka ut något sätt att skydda den mot råddjuren (de gillar konstigt nog vallmo) innan jag planterar ut den.



Så nu är det bara att hoppas på uppehåll och att åskan försvinner bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar