torsdag, maj 13, 2010

När kommer värmen?

Är det verkligen maj? Sju grader, regn och blåst varenda dag! På jakt efter värmen surfade jag in på några italienska hemsidor och hamnade bland annat på en sida där italienska trädgårdsälskare laddar upp bilder från sina trädgårdar. När jag bläddrade runt där blev jag förvånad över hur likt det var våra svenska trädgårdar. Jag kunde inte hitta en enda lavendel eller citronträd! Och inga bilder på afrikas lilja heller. I stället hittade jag det här (jag hoppas att de inte tar illa upp att jag lånar deras bilder):



De här hostorna och ormbunkarna skulle kunna växa i vilken svensk trädgård som helst. Bilden är tagen i Veneto i nordöstra Italien.

-
-
Det här ser precis ut som en svensk vårdag men bilden är från Toscana.
-
-
Det är lite svårt att se, men jag tror att det är kattmynta tillsammans med prästkragar och rosor i bakgrunden. Känns som svensk midsommar men är Toscana.

-
-
Skulle kunna vara malvorna i min trädgård men dessa växer också i Toscana.
-
-
Fast de här klarar sig nog bara söder om Alperna. Men jag skulle gärna vilja ha en liten kaktusplätt någonstans i trädgården. I stället får jag nöja mig med att flytta ut mina små kaktusar på grönbete och ställa dem skyddat på altanen (om det nu blir någon sommar överhuvudtaget).

-

-
Och sådana här syner har vi ju inte i Sverige heller (tror det är bougainvillea). Just nu får man bara drömma sig bort och hoppas på att vi också får lite sol och värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar