onsdag, maj 26, 2010

Inget daltande

Jag är inte mycket för att dalta med växterna. Växer de och trivs så är det bra. Gör de det inte så sätter jag något annat istället.
-
Vad gäller potatis så bryr jag mig inte så mycket om dem heller. När det är tillräckligt varmt åker de ner i jorden precis som de är. Inget groddande här inte. Och det går alldeles utmärkt det också (om man kan överleva midsommar utan egen potatis).

-
Mina potatis åkte ner i jorden i mitten av april (när det fortfarande var kallt och frost på natten) och nu har de börjat titta upp. Jag tror faktiskt inte att man förlorar så mycket mer tid än en vecka om man inte groddar dem.

-

I år odlar jag de franska delikatesspotatisarna Cherie och Amandine. Båda är ovala och har tunt skal (som kan ätas). Cherie är rödskalig, båda har ljusgult "kött" och är fasta och tidiga/medeltidiga sorter.





Bägge sorterna får mycket bra omdömen när jag läser om dem på nätet så nu ser jag fram emot smakliga potatismåltider. Men jag skall nog skämma bort dem lite grann - med en skvätt vatten vid behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar