söndag, augusti 30, 2009

Årets skörd

Årets skörd av grönsaker har varit lite si och så. Jag antar att det beror på att det har varit ganska kallt och att solen lyst (!) med sin frånvaro.

Det som har varit mindre lyckat är:


Sockerärtor





Sockerärtor är något av det tacksammaste man kan odla och jag har aldrig misslyckats med dem förut. Men i år fick jag bara ett par små skördar. Ärtorna blev stora med en gång så det blev aldrig några mjälla skidor att förvälla och äta med smör och salt. Tråkigt, för nyskördade sockerärtor är något av det godaste som finns. Har försökt hitta information om varför det blev så här men har inte lyckats hitta någon. Ärtor är värmeälskande växter så jag gissar att det beror på för lite värme.



Tomater





Jag har inget växthus så mina tomater växer i kruka i skyddat söderläge på altanen. Men det har inte varit tillräckligt varmt för att få dem att mogna. Än så länge har endast två (!) små körsbärstomater lyckats bli röda. Men det finns massor med gröna tomater men det är tveksamt om de hinner mogna.




Rucola




Som jag har skrivit om tidigare så är det skillnad på rucola och rucola. Det finns nämligen både rucola (till vänster) och sandsenap (till höger). De frön och senare även plantor som jag köpte visade sig vara rucola, något som växte dåligt i mitt land. Bladen blev grova och fick tjocka nerver och plantan gick i blom. Bladen såg inte alls ut som den rucola jag odlat tidigare och inte heller som den man köper. Efter lite efterforskningar kom jag fram till att det var sandsenap som jag odlat tidigare år. Men till sist fick jag tag på rätt sort och satte dem sent på sommaren. Men nu är de äntligen på gång. Bättre sent än aldrig.

Den "riktiga" rucolan har fått stå kvar och nu använder jag blommorna som snittblommor. Plockade en fint bukett häromdagen med rucolablommor och luktärtor!

Och så till det som varit mer lyckat:


Lök




Jag har skördat stora, fina lökar, både röda och gula.


Morötter





Har nog aldrig fått så fina morötter. Och det ser ut som om jag har lyckats hålla borta alla morotsflugor (=helt maskfria morötter).




Sixten är gärna med och skördar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar