onsdag, augusti 19, 2009

Ur led är tiden?

Nu blommar primulan!




Primula är en av de första blommande krukväxterna som man köper när julen är över och man väntar på våren. När mina primulor har gjort sitt inne på fönsterbrädan så planterar jag ut dem i trädgården. Alla primulor som säljs är inte härdiga men den art som heter jordviva (och det brukar vara den vanligaste i affärerna) är vinterhärdig. När de börjar sloka och se hängiga ut är det bara att plantera ut dem (förutsatt att tjälen gått ur jorden!) så brukar de titta fram och blomma nästa vår. Men den här primulan som jag satte ut i våras har vaknat lite tidigt och tror tydligen att det redan är vår.
.

Mitt stackars fänrikshjärta har fått ett par gängliga stänglar med blommor. Jag satte den i höstas och hade sett fram emot lite fler blommor. Men med tanke på att den började våren med att bli helt uppäten av mördarsniglar så tycker jag att den får godkänt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar