måndag, augusti 10, 2009

Dr Westerlunds blomma



Dr Westerlunds blomma, eller rosengeranium som den också heter, är en pelargon med härligt doftande blad. Många kommer säkert ihåg den hemma hos farmor eller mormor från det man var liten. Dr Westerlund trodde att den väldoftande växten var nyttig och rekommenderade sina patienter att ha växten i sovrummet.

Själv har jag mina ute på altanen där de växer och frodas till stora buskar. Tyvärr har jag inget bra ställe att övervintra dem på så på vintern står de inne på fönsterbrädan, så svalt som möjligt. Men där växer de sig rangliga och glesa så på våren tar jag nya sticklingar och planterar (de är mycket enkla att föröka, bara att sticka ner i jorden och hålla fuktigt). Sedan är det bara att vattna, gödsla och ställa dem ute i solen när risken för frost är över så växer de sig stora på ett kick.

Just nu så blommar mina plantor med små oansenliga blommor. De är inte stora, men visst är de fina.
-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar