onsdag, augusti 05, 2009

Blandade blommor

Här är några av mina favoriter bland sommarblommorna:







Atlasblomma (förstår inte varför jag inte odlat den på flera år), finns i en mängd olika färger, både en- och flerfärgade och påminner om azaleans blommor. Blommorna jag odlar i år är spräckligt ljus- och mörkrosa. Den trivs i full sol och är hållbar som snittblomma. Blir ca 30-40 cm hög och blommar från juli till september.











Sommarmalva, blommar från juli och till frosten kommer. Enkel att ta egna frön från på hösten. Rosa och vita stora blommor. Lättodlad och fin som snittblomma (men inte riktigt lika hållbar som atlasblomman). Ca 60-70 cm hög (kan behöva stöd då den lätt böjer sig för vind och regn).






.

Jungfrun i det gröna. Köpte en påse frön för ca tio år sedan och planterade i mitt land. Sedan dess har de frösått sig själv i mängder varje år. Min jungfru är vit men det vanligaste är nog att den är blå. Blir ca 30-40 cm hög och har dilliknande blad. Tacksam som snittblomma och den får mycket dekorativa fröställningar som gör sig fint i buketterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar