lördag, augusti 15, 2009

Rådjurssäker rabatt?


Har nu grävt upp rabatten vid garageinfarten. Jag har försummat den i ett par år så nu växte där mest brännässlor. Eftersom det finns mycket rådjur här hade jag tänkt att bara sätta lavendel och kattmynta som är garanterat rådjurssäkra, men det är svårt att motstå frestelsen när man väl kommer till plantskolan. Jag kunde inte motstå dels den stora borstnejlikan med de mörkrosa blommorna som står sig så bra mot lavendelns och kattmyntans silvergråa blad, och inte heller stäppsalvian som matchade borstnejlikan så fint.


Stäppsalvian är lite aromatisk och doften påminner om kattmyntan så jag hoppas att den inte skall falla rådjuren i smaken. Borstnejlikan är jag mer osäker på men även den doftar ganska starkt och rådjuren brukar inte gilla sådant. Men som sagt, man vet aldrig. Nu har de stått där en vecka så jag håller tummarna för att det skall gå bra och att jag med tiden kan flytta över dem till listan med rådjurssäkra plantor. Fortsättning följer ...
-
PS. Samtliga plantor gillar torrt och soligt läge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar